woensdag 28 mei 2014

Omnicom en Twitter tekenen een Mobile advertentie deal voor $ 230 miljoen


Adformatie: Twitter en Omnicom: Omnicom media Group, in Nederland vooral bekend om mediabureau OMD, heeft een 2-jarige deal gesloten met Twitter die een waarde vertegenwoordigd van $230 miljoen en geheel gericht is op mobile advertising.
Omnicom’s automated advertentie inkoop platform Accuen zal hierbij geïntegreerd worden met Twitter’s mobiele ad exchange MoPub. Twitter nam MoPub een half jaar geleden over voor $ 350 miljoen in aandelen om een sterkere positie op te bouwen in mobile advertising.
De deal zorgt ervoor dat Accuen toegang heeft tot de mobile inventory van Twitter en moet zorgen voor een betere pricing en targeting. Daarnaast krijgt Omnicom ook het ‘eerste recht tot koop’ van nieuwe advertentie formaten en andere advertentie mogelijkheden die in de nabije toekomst worden ontwikkeld door Twitter.
Het is voor Twitter de eerste grote mobiele deal met een media inkoop bureau. Op deze manier zullen er veel van Omnicom’s klanten in de MoPub exchange mobile advertising gaan inkopen. Vorig jaar April sloot Twitter wel al een deal met Publicis (Starcom MediaVest Group) die en waarde van $ 200 miljoen vertegenwoordigde. De verwachting is dat Twitter dit jaar ongeveer $ 1.2 miljard omzet zal generen uit advertentie inkomsten en dat dit zal groeien naar $ 2 miljard in 2015. MoPub zal dit jaar ongeveer $ 675 miljoen aan advertentiegeld genereren en de verwachting is dat dit volgend jaar rond de $ 1.2 miljard zal zijn.
Inmiddels lijkt er een trend te ontstaan in het afsluiten van zulke deals. Vorige week tekende Facebook ook al een meerjarige deal met Publicis Groupe die een waarde vertegenwoordigd van honderden miljoenen dollars en Publicis toegang geeft tot de advertentie inventory en data van Facebook en Instagram. Overigens werd een paar weken geleden een fusie tussen Omnicom en Publicis afgeblazen.
Wall Street Journal maakte deze deal al eerste bekend. Twitter bevestigde de deal maar weigerde verder commentaar.

dinsdag 27 mei 2014

Apple en Google gaan je huis in

Adformatie: Apple en Google gaan je huis in. De aandacht en concurrentiestrijd van de twee grootste tech –reuzen, Google en Apple, verschuift nu ook steeds meer naar ‘in-home’. Daarmee lijken de eerste stappen in “The Internet-of-Things” ook steeds meer gestalte te krijgen.

Een paar maanden geleden, in februari, nam Google het bedrijf Nest Nabs over voor het bedrag van $ 3,2 miljard. Dit was na de aankoop van Motorola de grootste overname ooit van Google. Nest Labs heeft onder andere een ‘slimme’ thermostaat ontwikkeld voor in huis die te bedienen is met een mobiel device, zoals je smartphone of tablet. Daarnaast heeft het ook rookmelders voor in huis ontwikkeld.
Deze week verscheen het bericht in The Information dat Google interesse heeft om het bedrijf Dropcam over te nemen. Dropcam is 5 jaar geleden gestart in San Francisco en heeft in 4 rondes ruim $ 47 miljoen opgehaald bij bekende investeerders als Accel Partners, KPCB, Menlo Ventures en IVP. Dropcam maakt voor $ 150 beveiligingscamera's voor in huis die de beelden, via WIFI, naar een PC of mobiel device kan streamen. Een paar maanden geleden, in februari, nam Google het bedrijf Nest Nabs over voor het bedrag van $ 3,2 miljard. Dit was na de aankoop van Motorola de grootste overname ooit van Google. Nest Labs heeft onder andere een ‘slimme’ thermostaat ontwikkeld voor in huis die te bedienen is met een mobiel device, zoals je smartphone of tablet. Daarnaast heeft het ook rookmelders voor in huis ontwikkeld.
Apple
Ook verscheen deze week het bericht over Apple in de Financial Times dat zij komt met een nieuw software platform waarmee apparaten bestuurd kunnen worden met een iOS apparaat. Je kunt dan bv met je iPhone, iPad of iPod de lampen in huis bedienen, de thermostaat/temperatuur en het alarmsysteem beheren. Een voorbeeld dat werd beschreven was als een gebruiker een bepaalde ruimte inloopt met zijn iOS device, het licht dan automatisch aan springt. Later dit jaar zou dan ook een nieuwe versie moeten komen van Apple TV die via het platform met andere apparaten in huis kan connecten en communiceren. De afgelopen jaren heeft Apple ook al vele patenten geregistreerd waarbij de iPhone de afstandsbediening van vele apparaten is. Het Smart-home platform zou toegankelijk worden voor apparaten van ander fabrikanten. Deze zullen natuurlijk wel de gebruikelijke certificering van Apple moeten hebben.
Het is natuurlijk niet nieuw meer om apparaten te bedienen met je iOS device. Een mooi voorbeeld is de Philips Hue lamp die je kan bedienen met de Hue app op je iphone of iPad. Hierbij is het ook mogelijk om de LED verlichting digitaal af te stemmen op de persoonlijke wensen en voorkeuren van een gebruiker. Nadeel van alle apparaten die je kunt bedienen met iOS is dat ze allemaal een eigen app hebben. Een Apple platform kan hier een einde aan maken en zorgen dat alles centraal kan worden bediend.
Het is de verwachting dat Apple volgende week meer duidelijkheid zal geven over de plannen van een ‘smart-home’ platform tijdens de WWDC (Worldwide Developers Conference) op 2 juni waar Apple een presentatie zal geven.
Samsung
Eerder dit jaar had Samsung al tijdens de CES 2014 aangekondigd een Smart Home-platform uit te gaan rollen. Met een Android- of een Tizen-app op smartphone, tablet of wearable kunnen dan apparaten in huis worden bediend. Als eerste rolt Samsung dit platform uit in het thuisland en daarna zal de VS volgen.

woensdag 16 april 2014

Telefonica en Blackstone’s GSO Capital Partners starten samen een Real Time Bidding Mobile Ad Exchange platform.

MobClix, de mobile advertising exchange die een aantal jaar geleden in 2010 al door Velti was overgenomen maakt een doorstart onder de naam ‘Axonix’ en met 2 nieuwe eigenaren; de Spaanse mobiele operator Telefonica en het private equity bedrijf GSO Capital Partners.

GSO is een dochteronderneming van Blackstone en nam eerder dit jaar al delen over van het noodlijdende mobile marketing bedrijf Velti in India, de US, de UK en de Benelux. Inmiddels is dit bedrijf onlangs onder de nieuwe naam mGage gelanceerd
MobClix was eind vorig jaar het enige gedeelte van Velti dat volledig gestopt was met alle activiteiten maar maakt nu dus een doorstart onder de naam Axonix.

Axonix zal komende maand officieel worden gelanceerd. Simon Birkenhead, Telefonica’s voormalige director of global advertising sales, wordt Axonix’s CEO en Simon Bailey, voormalig VP of global demand bij Mobclix, wordt haar CCO. Bailey is tot nu toe de enige Mobclix werknemer die is meegegaan Axonix. Het nieuwe bedrijf zal wereldwijd opereren en heeft haar hoofdkantoor in London.

De eerste differtiator die Axonix heeft is de demografische data van Telefonica die wordt samengevoegd met het bestaande technology platform. “Door de acquisitie van de MobClix technology en door de unieke data van een mobiele operator verwachten we een van de leidende wereldwijde technologie platformen te worden in de mobiele programmatic advertentie industrie.”

Axonix zal in eerste instantie een wereldwijd self-service, mobiel advertentie exchange platform aanbieden aan adverteerders en publishers.  De focus zal echter liggen op de US en Europa en daarnaast natuurlijk Latijns Amerika waar Telefonica een zeer grote ‘footprint’ heeft. Al meer dan 100 partners zijn aangesloten op het Axonix platform. Dit zijn voornamelijk demand-side-platformsc(DSP’s) en Mobile Ad networks.


Het is niet bekend gemaakt hoeveel geld Telefonica en GSO investeren in deze nieuwe venture, die geheel schuldenvrij zal zijn. Wel hebben ze aangegeven dat er voldoende financiering in zit voor de komende 2 jaar.

Ook gepubliceerd op Mobilemarketing.nl

donderdag 10 april 2014

Reinventing Retail

Adformatie: Reinventing Retail Deze week was ik op het congres “What’s going on in (R)etailing?”;
Het draaide deze dag om re-inventing de retail sector met name gedreven door digitalisering. 

Een aantal jaren geleden wanneer er gesproken werd over de toekomst van e-commerce en retail was iedereen het er min of meer over eens dat de traditionele ‘bricks-and-mortar’ retail, ofwel de fysieke ‘offline’ retail, snel ten einde zou zijn. Winkels zouden vrijwel allemaal verdwijnen en alle verkopen zouden online gedaan worden. Internet verkopen groeide heel hard, prijzen waren lager en zowel de thuis bezorging alsmede de  retouren stroom werkten zeer goed.

Apps and Mortar
Maar niets is minder waar, want na de ‘bricks-and-mortar’ en de ‘clicks-and-mortar’ is het nu de nieuwe mobiel gedreven ‘apps-and-mortar’ die de retail sector grote kansen en mogelijkheden biedt om meer engagement met klanten en daarbij ook nog meer sales te realiseren.

Wat alles heeft verandert is de sterke groei van mobiele devices; smartphones en tablets. Zoals de computer en het Internet in eerste instantie de consumenten weg haalden uit de fysieke winkels zo halen mobiele devices nu consumenten weg bij hun computers thuis en maken het mogelijk om overal te shoppen waar ze ook zijn, inclusief in de fysieke winkels.

Interessant deze dag was de diversiteit van bedrijven en daarmee ook hun aanpak en benadering van de Retail sector.

Zappos
Als eerste was er de ‘pure player’ Zappos, overgenomen door Amazon, waarvan de Head of Mobile, Aki Iida, aangaf dat het succes van schoenenreus Zappos is gebaseerd op het ogenschijnlijke simpele credo: “Deliver Customer Happiness”. De focus ligt volledig op het creëren van de ultieme klantervaring door een perfecte customer service. Vanaf de opkomst van de smartphone in 2008 is Zappos ook al in mobiel gestapt. Door de relatief lange ervaring in Mobiel zijn alle apps en sites inmiddels volledig geoptimaliseerd naar platform en device features. Daarbij zijn tablets apps anders dan smartphone apps en Android apps weer heel anders dan iOS apps.

Urban Outfitters
Na Zappos was het de beurt aan een andere Amerikaanse retailer: UrbanOutfitters. Met een interessant verhaal gaf Global Director of E-commerce, Corinne Suchy, goed aan dat het bij UO helemaal draait om de ‘experience’ van de klant in een wereld waarbij Technologie een commodity is geworden. UO heeft Social en Mobile volledig geïntegreerd in hun strategie. Invulling van deze strategie wordt gedaan door hun onder andere Mobile apps, een  eigen radio zender, reward programma’s, social sharing op Twitter en Instagram. Alles gebaseerd op een 1 op 1 relatie met hun klanten en prospects.

Miss Etam
Na 2 buitenlandse sprekers was het de beurt aan John van der Ent, CEO van Miss Etam. Bij Miss Etam was en is het “Customer First”. Ook zij omarmen inmiddels het online / mobile kanaal en Van der Ent gaf aan dat het een absolute noodzaak is om ‘ander mensen’ aan te trekken met een digitaal DNA. Zoals van de Ent het verwoordde: “It’s a fucking shame if you don’t have an ecommerce director in your board.” Interessant was ook te horen dat met de introductie van iPads in de winkels van Miss Etam de omzet met 2% is gestegen. Deze iPads werden onder andere gebruikt om producten te bestellen die niet op voorraad zijn.

Action
Als laatste de beurt aan  Ronald van de Mark, de CEO van Action. Een mooi enthousiast verhaal van iemand die naar eigen zeggen helemaal niets weet van Omni-channel, Online, Cross-channel of Mobile. Gewoon een ouderwetse retailer die alles doet om de beste prijs perceptie bij de consument te hebben. Daarmee staan ze inmiddels in Nederland op de eerste plaats (voor winkels als Lidl en Aldi) en wereldwijd op de vierde plaats (na o.a. Primemark).
Met een gemiddelde prijs van € 1,50 per product, een breed en verrassend assortiment waarvan maar 40% ‘vast’ is en een plezierige winkelomgeving heeft Action zich de laatste jaren ontwikkeld als de prijsvechter in Nederland. Inmiddels is Action ook actief in België, Frankrijk en Duitsland maar nog steeds zonder een echte digitale strategie.

De tijd dat de retailers onbekend waren met Online en Mobiel meer zagen als een gevaar door het fenomeen ‘showrooming’ lijkt definitief voorbij.

Een juiste toepassing en een volledige integratie van alle online, social en mobile kanalen in een totale strategie lijkt nu de grootse uitdaging van retailers. Daarbij staan engagement, service en klant beleving centraal.

Voor meer informatie zie ook: www.retailing.nl

maandag 31 maart 2014

Instagram passeert de grens van 200 miljoen gebruikers

Ondanks de overname door Facebook en de toenemende concurrentie van diensten als Snapchat blijft Instagram hard doorgroeien. Vorige week heeft Instagram bekend gemaakt op haar eigen Blog dat het inmiddels meer dan 200 miljoen maandelijkse actieve users (MAU’s) heeft die meer dan 60 miljoen foto’s per dag delen. 

Sinds de overname door Facebook in April 2012, voor $ 1 Miljard, zijn er 170 miljoen actieve gebruikers bijgekomen, waarvan 50 Miljoen in de laatste 6 maanden waarmee Instagram ongeveer met 100% is gegroeid in 2013. Ten tijde van de overname zei Facebook’s CEO Mark Zuckerberg nog dat hij tevreden zou zijn als Instagram zou groeien naar 100 miljoen maandelijkse actieve gebruikers.

Het succes van Instagram laat eens te meer zien dat consumenten grote behoefte hebben aan visuele content in de vorm van foto’s en video’s. Beelden worden steeds meer ‘must-haves’ in elke vorm van communicatie.

Facebook zelf maakte ook nog eens bekend dat het nu meer dan 1 Miljard maandelijkse mobiele gebruikers heeft, wat het succes van Facebook’s mobiele strategie goed weer geeft.


Cijfers van Instagram
De indrukwekkende cijfers van Instagram:
= Gestart in Oktober 2010 en nu meer dan 200 Miljoen maandelijkse actieve users.
= Van het totaal aantal users zijn er 70 miljoen uit de US (35%) en 130 miljoen van buiten de US (65%).
= Totaal aantal foto’s dat is gedeeld sinds de start van Instagram: 20 Miljard.
= Gemiddeld aantal foto’s dat wordt gedeeld per dag: 60 Miljoen.
= Aantal ‘likes’ per dag: 1.2 Miljard (dat zijn 13.900 ‘likes’ per seconde).
= Van de gebruikers is 59% vrouw en 41% man.
= Meest ‘shared’ merk op Instagram video: MTV.
= Meest ‘Instagrammed’ stad in 2013: New York.
= Ruim 65% van de meest waardevolle merken hebben een Instagram account.

Monetization
Inmiddels begint Instagram ook al substantiële advertising omzet te genereren. Zo werd onlangs een deal met mediabureau Omnicom Media Group bekend gemaakt waarin Omnicon in een jaar $ 100 miljoen zal besteden van merken die werken met de Omnicon bureaus (zoals OMD, PHD, BBDO, DDB, TBWA).
Eerder al kwamen eind vorig jaar de eerste betaalde advertenties van merken als Adidas, Burberry, Michael Kors, General Electric, Levi’s, Lexus en Ben&Jerry’s tevoorschijn op Instagram. De targeting mogelijkheden zijn leeftijd en geslacht op basis van informatie die is verkregen via de Instagrams gebruikers Facebook profielen. Een aantal van deze advertenties kreeg al honderdduizenden ‘likes’ en leverde de merken veel nieuwe volgers op.

Zo is bekend dat Levi's in een 9-daagse campagne ongeveer 7.5 miljoen consumenten tussen de 18 en 34 jaar bereikte. Levis’ had 155.000 volgers op Instagram dus met deze campagne was haar bereik ruim 48 keer groter. Inmiddels heeft Levis’ bijna 205.000 volgers. 

vrijdag 28 maart 2014

Mobile in-App Advertising groter dan Online Advertising in 2017

Adformatie: Mobile app advertising  App inkomsten; of het nu door mobile advertising, in-app aankopen of betaalde downloads is, is ‘top of mind’ voor alle App ontwikkelaars. Of zou het op zijn minst moeten zijn.

App inkomsten
De App industrie is inmiddels gegroeid naar meer dan 102 miljard jaarlijkse downloads in de diverse App stores en meer dan $ 26 miljard omzet. Bedrijven die nu dus een goede monitization- en advertising strategie hebben zullen de komende periode een sterke omzet groei laten zien.
Nu de App markt steeds meer volwassen wordt zullen de App ontwikkelaars steeds meer zoeken naar de inkomsten en modellen die het beste bij hun (App) passen. Het is duidelijk geen ‘one size fits all’ en daarom is het essentieel voor App ontwikkelaars om eerst te bedenken welke markt ze gaan betreden voordat ze een beslissing nemen over hoe inkomsten moeten worden gegenereerd.

Rapport IDC en App Annie
Uit een rapport van IDC en App Annie (Mobile App Advertising and Monetization Trends: 2012-2017: The Economics of Free) blijkt dat de groei van Mobile App Advertising 60% is op jaarbasis. Daarmee is de groei sterker dan Mobiel browser Advertising (+ 50%) en Mobile search Advertising (+10%).

















In totaal 40% van alle Apps heeft Mobile App Advertising. De sterke groei in mobile advertising is dit jaar al goed zichtbaar volgens statistieken van Gartner; groei van $ 13.1 miljard in 2013 naar $ 18 miljard in 2014, ofwel ruim 37%.

In-app advertising is de snelst groeiende monitization methode onder alle App ontwikkelaars en de verwachting is dat met de huidige groei Mobile Advertising groter is dan Desktop (Online) Advertising in 2017.

 

Naast de in-app Advertising is het zogenaamde freemium model (gratis download en in – App aankopen), en alle varianten daarvan, nog steeds het meest lucratieve model voor App ontwikkelaars.

Belangrijke takeaways
Een aantal belangrijke punten uit het rapport zijn:
  • Mobiele App inkomsten kunnen het beste worden gegenereerd door Mobile advertising en freemium modellen. Betaalde apps.
  • Mobile in-App Advertising is in 2017 groter dan Online (PC) Advertising.
  • De US blijft de belangrijkste markt voor Mobiele App gerelateerde inkomsten en zal 3.5 keer groter worden van 2013 tot 2017.
  • De mobiele App gerelateerde inkomsten in India zullen 8.7 keer groter worden mede gedreven door de snelle groei in Smartphone penetratie.
  •  Advertising netwerken zijn nog steeds het belangrijkste platform voor publishers om hun mobiele inventory te vullen.
  • Publishers moeten verschillende business modellen overwegen afhankelijk van het land / regio (India in-app advertising en Japan juist app store inkomsten). 

vrijdag 21 maart 2014

Velti verandert naam in mGage

Emerce: Velti verandert naam mGageHet internationale mobiele marketingbureau Velti verandert zijn naam, volgend op de overname door een durfinvesteerder, in mGage.
Dat laat de commercieel verantwoordelijk voor noord-Europa Rogier van den Heuvel per e-mail weten aan zijn zakenrelaties. “De nieuwe bedrijfsnaam, mGage, staat voor een enerverende periode die voor ons ligt en voor onze focus op innovatie in.”