woensdag 29 oktober 2014

Facebook en Twitter vergeleken

Adformatie: Ook Twitter maakte deze week zijn derde kwartaal cijfers bekend en ook daaruit blijkt dat Mobiel de belangrijkste pijler is van Twitter.
Opmerkelijk gegeven tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers; het aantal niet ingelogde Twittergebruikers is groter dan het aantal maandelijkse actieve gebruikers (284 miljoen) dat wel is ingelogd.

Hoewel Facebook nog bijna 9 maal groter is qua inkomsten dan Twitter (en bijna 5 maal zoveel maandelijkse gebruikers heeft) is het interessant om de cijfers en de groei van de twee populairste sociale netwerken eens te vergelijken.

Facebook en Twitter vergeleken

De cijfers zijn van het deze week gepresenteerde derde kwartaal (Q3 2014). Tussen haakjes staat het groeipercentage ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar (Q3 2013).

                                                          
                                                          Facebook                                Twitter
Gebruikers
Maandelijkse gebruikers                  1.35 Miljard (+14%)                284 Miljoen (+23%)
Maandelijks op Mobiel                     83%                                         80%
Tijd op Mobiel                                  68% (32% desktop)                 86% (14% desktop)

Inkomsten
Totale inkomsten                              $ 3.2 Miljard (+ 59%)              $ 361  Miljoen (+114%)
            Uit Advertentie                     $ 2.96 Miljard (+64%)             $ 320 Miljoen (+ 109%)
            Waarvan Mobiel                      66%                                           85%   
Overig inkomsten                 $ 246 Miljoen (+13%)              $ 41 Miljoen (+176%)
ARPU                                   $ 2,37 p/u                                 $  1,27 p/u

Winst / Verlies                      $ 806 Miljoen (+90%)              -/- $ 175 Miljoen
Winst / Verlies                      $ 0,30 per aandeel (+76%)       -/- $ 0,29 per aandeel

Overig
Werknemers                                      8,348                                        3,600
Grootste aantal volgers                     Shakira (105 Miljoen)              Katy Perry (59 Miljoen)
Per minuut                                         382.000 Likes                           350.000 Tweets



Alhoewel Facebook een aantal jaren langer bestaat (2004 vs 2007) is een groot verschil tussen Facebook en Twitter natuurlijk dat Facebook winst maakt en Twitter nog steeds verlies. Het blijkt tot op heden dat de Facebook  gebruikers makkelijker te ‘monetizen’ zijn met mobiele advertenties dan de Twitter gebruikers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten