
Het lijkt of deze zogenaamde experts onder een steen hebben gelegen en de digitalisering (zowel online als mobiel) van de gehele samenleving compleet niet zien geburen. Een aantal jaar geleden waren dit bijvoorbeeld dezelfde geluiden in de fashion markt (‘kleren moet je echt passen’) maar Moers en Rutten begrijpen niet dat elke branche volledig verandert door Digitalisering, ook supermarkten (maar Finance; grootbanken pas op!). Zorgwekkend als deze experts ook daadwerkelijk serieus worden genomen door de ‘gevestigde’ supermarkt orde. Uit een analyse op social media (Coosto) blijkt dat de consument in tegen stelling tot deze experts gelukkig wel positief is. Uiteindelijk draait het om de consument en dat begrijpt Picnic ook!

Fantastisch initiatief Het concept is echter veel verder doorgedacht en speelt volledig in bij de – volledig digitale - hedendaagse consument. Niet alleen aan de grootste obstakels (betalen voor de bezorging en duurdere producten) is gedacht maar ook het distributiesysteem is volledig onder de loep genomen; bestellen en betalen via je mobiel en vervoer met zelf ontwikkelde elektrische busjes.
Mobiel First
Uit het persbericht kwam
al snel naar voren dat Picnic eigenlijk geen ‘online’ supermarkt is maar een
‘mobile first’ supermarkt. De klant bestelt namelijk al zijn boodschappen met behulp
van een (mobiele) app. Met deze app kan hij door de diverse afdelingen swipen..
Betaling vindt met de app plaats, volgens het Picnic bericht; “…. zodat bij aflevering van de
boodschappen geen pinpas nodig is. Online boodschappen doen wordt hierdoor voor
het eerst een fluitje van een cent en kost niet meer dan vijf minuten.”
Klanten kunnen bij het bestellen van de boodschappen, via de Android of
iPhone app, aangeven op welke rit hun spullen moeten zitten. Op die manier is
nauwkeurig aan te geven wanneer de spullen bezorgd worden.
Doordat de bestellingen worden gedaan met de app zijn de mogelijkheden voor
engagement met je klanten een stuk groter dan in de fysieke wereld. Hier liggen
veel kansen voor Picnic. De Picnic app is immers altijd bij haar klanten
aanwezig. Retargeting op haar klanten is heel eenvoudig op deze manier.
Communicatie (zowel marketing als ook customer care) kan op een persoonlijke en
directe manier via mobile kanalen als; sms berichten, push berichten, whatsapp customer care, mail, location
based of Wifi marketing.
Ervaring
Picnic is een initiatief van ervaren ondernemers en dat maakt de kans op
succes een stuk groter. De ervaring komt echter niet alleen uit de supermarkt
hoek maar ook van eerdere disruptive en online initiatieven. Internetondernemers
Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de
ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is
voormalig marketingdirecteur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer
Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en
ANWB-concurrent Route Mobiel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten